SOFIES BLOGG -

NYTTÅRS ANTREKK

Kjole fra French concession, sko fra Zara

• NYTTÅRSAFTEN HER I SHANGHAI

Ja da var det 2013 her i Kina, og året så langt har vært supert!! Det ble en kjempe fin feiring på oss. Vi fikk et rom på Shook, en restaurant her i Shanghai nede med elven. Det var fyrverkeri på elven og vi hadde panorama utsikt fra vinduene og taket på restauranten vi satt på. Så det var helt topp. Vi hadde en kjempe god middag og det var en super god service på restauranten. Vi storkoste oss masse og fyrverkeriet var også helt enormt. Det varte bare 5 minutter hehe, men de 5 minuttene var rå! Det var så stappfullt med mennesker at det var helt vilt å stå og se ned på dem, har aldri sett så mange mennesker på en gang. Så det var et stort problem å få taxi hjem for å si det sånn. Vi endte da opp på en scooter, Oskar, Mathias og jeg.. Tålig morsomt! Vi durte av gårde der uten hjelmer, jeg på fanget til Mathias og beinene viftende ut i gaten. Det ble en farlig og kjapp tur hjem til Hotellet igjen. Nå er det natta, Beijing imorgen tidlig!

• NEGLER

Det er jo nyttårsaften i dag så da var det på med nye negler.. Det er så billig å fikse neglene her i Kina, og de er så skjønne de som gjør det så det er bare gøy å gå til de, så er det så deilig å få renset og filt neglene og hendene ordentlig. Det ble nyttårsnegler på meg denne gangen:

• DAG 11 I KINA

I dag var første dagen til Tobias og Kristine her i Kina, så vi mødte de i byen på formiddagen og var rundt å kikket. Satt ned en plass å tok noe godt å drikke og koste oss. Senere gikk vi opp i 87 etg på en bar som het Cloud 9. Mange mener dette er verdens beste bar, og noe av det må vell være beliggenheten. Det er panorama utsikt over hele baren og vi gikk opp der i 4-5 tiden så vi skulle få med oss solnedgangen og overgangen mellom lyst og mørkt her i Shanghai. Det var kjempe fint å se.. Vi avsluttet kvelden på en fransk restaurant som i fjor var kåret til Shanghais beste restaurant. Og jeg skjønner hvorfor, det var kjeeempe god mat. Noe av det beste vi har fått til nå på turen, og det var sykt deilig at de hadde franske makroner også til dessert, hihi :-)

På markedet i dag også ja

Anton og Tobias har kjøpt deg hjul så de slipper å labbe. De rosa til Tobben er sykt frekkje

Mathias og Tobias rigget seg greit i dag

Jeg også egentlig, haha

På den franske restauranten var menyene på ipader, gøy

• KLAR FOR CLOUD 9 // SHANGHAI

Nå skal vi opp i 88 etg på en bar som heter Cloud 9, for å se byen gå fra dag til natt. Dere får ha en fin dag hjemme :-)

• 2 SKREDDERSYDDE KJOLER

I går var vi på skreddermarkedet igjen og jeg hentet kjolene som jeg hadde bestilt. Jeg ble sykt fornøyd. De passet helt perfekt begge to! Det var sykt deilig at jeg slapp å sende de inn for å endres på. Det ble noen kjappe bilder nå, så det er ikke så lett å se hvordan de virkelig ser ut på bildene. Men nåå går jeg i senga. God natt alle sammen!!

• DAG 10 I KINA

I dag sto vi opp klokka 7 og tok hurtigtoget til en by som heter Hangzhou. Det tok bare 50 min med toget! Vi hadde veldig flaks, for egentlig måtte vi ha med oss pass, men ingen hadde det med utenom pappa. Så han som solgte billettene var veldig snill og vi hadde flaks når vi kom med. Problemet var når vi skulle hjem igjen. Byen var en kjempe fin by, og en av de mest populære å besøke når du er i Kina. Marco Polo mente i sin tid at det var verdens vakreste by, haha. Det var kjempe fint, vi labbet rundt et stort vann og tok en båt ut på en øy. Det var skikkelig fredelig og fint over alt. Kjempe fin natur og fine bygninger.. Når vi skulle hjem igjen fikk vi selvfølgelig ikke billetter, og vi måtte ta TAXI hele veien hjem til Shanghai, og det tok oss 2,5 timer. Tålig stress ja. Når vi kom hjem var vi så slitne at vi tok Maccen til kveldsmat før vi gikk hjem i leiligheten, og nå sitter vi her :-)

• LYKKE TIL

Ja lykke til med julefesten i kveld Tobias og resten av festkomiteen. Det er helt sykt gøy så dere må nyte hvert sekund. Plutselig er det over, hehe. Så gleder jeg meg til du og Kristine kommer ned til kina til lørdag! Wihii

• DE SISTE DAGENE

Her kommer litt bilder fra i går kveld og i dag i Shanghai:

Haha, randoms..

Anton viser oss rundt på univeritetet

En av bygningene på campus

Jeg fant drømmerommet mitt i French Concession. Et veldig stort fransk område her i Shanghai med fine små franske butikker.

Ooog drømme kjolen frant jeg også her

Julegatene i French Concession

• DAG 7 I KINA

I dag hadde vi frokost på subway igjen, før vi gikk å så på en ny del av byen med masse templer og sånn. Etterpå ville pappa ha oss med i noen av de høyeste skyskraperne. Når vi så kom bort til de, ombestemte han seg, haha. Oskar, Mathias, Anton og jeg gikk da opp i Perletårnet som det kalles. Når vi var oppe kunne vi gå ut på glassplater rundt hele bygget og det er noe av det sykeste jeg har vært med på. Jeg tenkte at det ikke var noe problem, jeg trodde ikke jeg hadde høydeskrekk før jeg skulle ut på glassplatene. Serriøst, det var helt vilt skummelt. Mathias var den eneste som turte å gå ut på platene å gå rundt mens du så ned..

Etterpå gikk vi ned i kula under og der var det berg og dal baner og 5d film ovs. Nå sitter vi å ser på Karate Kid før vi skal stelle oss for kvelden.

• EN NY DAG I KINA

En ny dag her i Shanghai. Vi sitter nå og venter på Anton som skal komme ned til hotellet, før vi skal se en ny del av byen.. God morgen til dere hjemme i Norge, når dere våkner. Dere får ha en fin dag :-)

• JULAFTEN I KINA

Ja GOD jul alle sammen. Nå har vi just kommet hjem etter en julekveld på en tysk restaurant langs elven her i Shanghai. Det var skikkelig morsomt med "Amerikanske" artister osv. Julemusikk og kinesisk ribbe. Masse kinesere som prøver å feire jul som vestlige, og oss da.. Tidligere i dag var vi på skreddermarkede å prøvde det vi hadde bestilt og sydd for oss. Vi hadde starbucks og maccen til lunsj, før vi gikk hjem å stelte oss for julemiddagen. Vi åpnet gaver også på restauranten, vi kjøpte jo en gave hver til 100 kr til en person, og det ble mye latter av de gavene, hahaha.

Julemiddagen. Ikke som den hjemme, men det var godt!!

BINGO - time

Så åpnet vi julegavene til hverandre, hahaha

Alle kineserne var hysteriske for å få med seg Gagnam style

Anton slapp en sinnsyk fis i taxien. Han har bodd for lenge i Kina. Hahahha

• DAG 5 I SHANGHAI // LILLE JULAFTEN

I dag våknet vi halv 1. Mamma og de våknet oss ikke når de sto opp så da ble det en sen morgen på oss. Oskar, Mathias og jeg gikk da å spiste Subway til frokost. Namnam. Etterpå gikk vi rundt i gatene rundt hotellet for å finne julegaver. vi har nemlig fått en person hver vi skal kjøpe julegave til her nede og det skal max koste 100 kr. Haha, gleder meg til imorgen når vi skal se hva alle har kjøpt til hverandre. Regner med det blir litt latter rundt bordet da! Etterpå gikk vi bare hjem å slappet av med litt kinesisk tv chips før vi stelte oss klare for Svanesjøen på den ene operaen her i Shanghai. Vi spiste først middag på Cafe de Paris i operaen før vi gikk inn å så stykket. Det var et nydelig ballett-stykke med kjempe fin musikk. Og det er så fascinerende å se på ballett-danserne. Det ser så gøy ut..

Nå sitter guttene klistret forran United kamp på TV-en mens vi venter på pizza som skal bli levert på døren! Håper den kinesiske pizzaen er god. Så må jeg bare få sagt Lykke til med opptredenen med koret i dag Anne og Stine. Skulle virkelig ønske jeg var der å sang julen inn med dere og koret i kirka. Og håper dere klarer dere på "Det lyser i stille grender" uten meg, hoho. Meeen jeg må si jeg koser meg sånn tålig her nede også, hihi. Love you

• SVANESJØEN OG ANTREKK

Nå skal vi ut å spise på  Operaen Shanghai Oriental Art Center før vi skal se Svanesjøen. Jeg gleder meg masse! Det er ballet og symfoniorkester.

• I KVELD // SHANGHAI

I kveld tok vi turen til en kjempe stilig restaurant i byen. Vi fikk et bord med en stekeplate i midten, der kom det en kokk og vi kunne si til han hva vi ville spise. Han lagde det vi ville ha mens vi så på. Det er litt greit å se her i Kina hvordan maten blir tilberedt før vi spiser den. Haha! Det var kjempe godt. Det var deilig å få fylt opp magen med noe ordentlig god mat etter en ikke så god lunsj tidligere i dag. Etterpå dette tok vi oss turen til Big Bamboo og så på fotball, spilte billiard, shuffleboard osv! Nå tok Oskar, pappa og jeg taxien hjem så nå venter sengen på meg hvertfall. God natt :-)

Haha, pappa trodde det var lysshow, men det var bare noen mennesker som fikset litt på bygget

• KVELDENS ANTREKK

• GAMLEBYEN // SHANGHAI

I dag morges tok vi turen til gamlebyen i Shanghai. Da måtte vi kjøre med taxi 2 mil ut av byen(Det er forresten helt sykt billig med taxi her, rundt 40 kr kostet den turen). I gamlebyen var det masse gamle bygninger, den var 1000 år gammel. Og det var masse morsome og fine butikker. I disse butikkene var det helt sykt billig.. Kjempe gøy å gå rundt å kikke. Vi hadde en "deilig" lunsj også, jeg må bare få sagt at kinesisk mat er ikke som på kinarestauranter hjemme. Det smaker ikke veldig godt med den kinesiske maten de har her.. Men jeg har blitt flink med pinnene faktisk, hehe. Det er morsomt når vi ikke får kniv og gaffel, det er mange kinesere som må le av oss da når vi knoter med spisepinnene.

Anton kjøpte seg ny pelslue for 10 (?) kr, hahaha

Et ikke veldig godt mellom-måltid på meg.

Anton har bodd her nede litt for lenge nå...

Utrolig fascinerende å se på de små kineserbarna spise med pinner. Her stjeler storebror maten til lillebror. Det ble bitter stemning når mor i bakgrunnen med fårkleet oppdaget det

Ei lita jente som fulgte etter meg. Til slutt måtte vi bare ta et bilde, og hun tok selvfølgelig opp peace-tegnet, som alle her nede gjør. For ei nydelig jente :-)

• GÅRSDAGENS INNKJØP - FOREVER 21

• DAG 3 I SHANGHAI

I dag gikk Oskar, Mathias og jeg i et shark Aquarium som mathias absolutt skulle inn i, og det var helt OK. Hehe. Etter dette endte vi opp på forskjellige heftige handlesentere og vi satt ned på forskjellige resturanter i masse forskjellige gater og koste oss.. Jeg fikk meg også en tur på Forever 21. Det var en 4. etg forever21 og jeg ble helt stresset, hva skulle jeg velge? Jeg fikk sett i de to første etg, men så orket jeg ikke mer. Får gå tilbake å sjekke ut de to siste en annen dag. Nå sitter vi plantet på hotellet igjen etter en deilig middag i "juledelen" av byen på en Thai restaurant. Det var faktisk veldig godt :-)

• DAGENS INNKJØP

Mathias var så fornøyd med den nye frakka og sa jeg måtte legge det ut på bloggen

• DAG 2 i SHANGHAI

I dag startet dagen med en deeeilig frokost på hotellet. Og hele dagen har vi brukt på shopping.. Vi kom just hjem etter å ha vært å spist kveldsmat. Det begynte plutselig å pøsregne og vi fikk ingen taxier, så vi måtte inn på et hotell å stå i hotellkø der. Etter at vi hadde stått der i en time og vi var 2. først i køen, orket ikke pappa mer. Så han gikk ut på gata og bestilte en pirat-taxi som hentet oss. Så NÅ har vi endelig kommet hjem. Slitne etter en lang dag sitter vi å ser på kinesisk TV, vi skjønner ALT!

• DAG 1 I KINA

Ja da var vi godt plantet i leiligheten og nå holder vell egentlig hele gjengen på å sovne.. Klokka er 19:30 her i Kina nå og vi har vært oppe i 28 timer uten mye søvn, så vi er ganske slitne. Anton hentet oss på flyplassen med hjemmelaget skilt, haha. Og turen gikk da rett til hotellet våres hvor vi rigget oss inn i leiligheten. Så heiv vi oss rett ut og gikk ned til elven for så å gå å se hvor Anton bor. Vi endte opp på en kjempe god Italiensk restaurant til kveldsmat! For en byyy dette er. Og for noen kontraster. Jeg gleder meg masse til å se enda mer av byen i morgen.. God natt alle sammen, eller god formiddag dere i Norge :-)

Oskar er skeptisk til flymaten

Mamma er veldig sliten og lettet over å endelig kan få slengt seg ned, haha

Utsikten fra mitt soverom

Anton peker og viser pappa fra stuevinduet i 20. etg

Hele gjengen utenfor hotellet

Ville du bodd her?

• I MORGEN REISER VI

Ja i morgen er den store dagen her, haha! Da vi reiser til KINA. Til Shanghai, også kalt "det nye New York". Det passer meg helt perfekt. Jeg gleder meg som en liten unge til nye opplevelser med familien og verdens beste kjæreste. Og ikke minst å se Anton igjen. Det skal bli veeeldig gøy. Jeg skal også prøve å få blogget der nede så dere kan se hva jeg gjør hver dag.

• JULEBORD

I går var det julebord med Kiwi, og det var kjempe gøy som vanlig! Med gode, skjønne og gøye arbeidskolleger.. Vi spiste pinnekjøtt fra Slakter Frivold selvfølgelig, og det var veeeldig godt!!

• VINTER OG KALDT

For en deilig morgen. Jeg våknet til ferdig frokost med mamma og snø utenfor OG 1. desember. Snøen kom altså til rett tid! Vi koste oss masse forran peisen med en kopp te, før det ble en liten bytur! Nå sitter jeg ferdig dusjet og skal snart stelle meg klar for julekonsert i Kilden sammen med bestejenta. Etterfulgt av julebord med Kiwi. Det blir kos :-) Jeg håper du får en kjempefin lørdagskveld!

• Heihei. Jeg heter Sofie og er 19 år. I fjor var jeg ferdig med videregående så nå har jeg et friår og bare jobber. Jeg blogger derfor om alt mulig i hverdagen min.. Jeg er også veldig interresert i klær og mote.. Så det blir litt blogging om det også! Gjerne legg meg til som venn